Tatry Wysokie – Wycieczka do Domu Śląskiego z Tatrzańskiej Polanki

Oceny: / 11
KiepskiŚwietny
Cesta na Sliezsky domŚrednio trudna trasa. Droga na górę w warunkach zimowych zajmuje około 2,5 godziny, a na dół około 2 godziny. Zaliczamy się do średnio leniwych piechurów.

Wycieczka zaczyna się w Tatrzańskiej Polance (Tatranská Polianka), około 25 km od Vrbova. Jak tam trafić? Spójrzcie na poniższą mapę. Wydaje mi się, że to całkiem proste. Z Vrbova należy kierować się na Poprad. W miejscowości Huncovce skręcić w lewo na Wielką Łomnicę (Veľká Lomnica). Na pierwszym skrzyżowaniu w Wielkiej Łomnicy skręcić na Tatrzańską Łomnicę (Tatranská Lomnica). A kiedy dotrzecie do Tatrzańskiej Łomnicy, skręćcie w lewo. Stąd po głównej drodze dotrzecie prosto do Tatrzańskiej Polanki. Nie ma obaw, miejsce parkingowe to żaden problem. Obejrzyjcie zdjęcia. Jak zwykle zaparkowaliśmy pod wysokim drzewem. Stąd prowadzi tylko jedna droga do góry oznaczona kolorem zielonym. Początkowo trasa jest łatwa, zobaczycie głównie tatrzańską przyrodę zniszczoną przez wiatrołomy, która od tego czasu bardzo powoli budzi się do życia. Około 3/4 godziny będziecie szli wśród przewróconych drzew, po asfaltowej drodze. Podczas naszej wycieczki była ona pokryta śniegiem, ale zauważyliśmy, że jest odgarniana, więc szło się nam po niej miękko i bardzo wygodnie.
Później szliśmy pięknie zaśnieżoną drogą, wśród dumnie górujących zielonych drzew. Rosną tak gęsto, że na pół godziny straciliśmy z oczu naszych towarzyszy, którzy zdecydowali się pójść na skróty, bo trasa wydała im się nudna. Miałem wrażenie, że idziemy zupełnie gdzie indziej, bo góry nagle stały się strome. Nie mogłem sobie wyobrazić ścieżek, które wybrali nasi towarzysze. Wprawdzie mieli trudniejszą trasę, ale w połowie drogi (jak się później okazało) mieli spore wyprzedzenie i czekali na nas pod zadaszeniem z drogowskazem z rozpakowanym posiłkiem. Drogowskaz znajduje się tuż przy moście, który możecie zobaczyć na zdjęciach. Droga faktycznie się rozchodzi, co zmusiło nas do podjęcia decyzji, którą ścieżką się udać. Drogowskaz wskazywał wąską ścieżką pomiędzy drzewami. Nie przekonywało nas to. Mieliśmy nadzieję, że można się udać drogą, którą szliśmy dotychczas... Ale na wszelki wypadek poszliśmy za radą drogowskazu. Ta trasa okazała się o wiele ciekawsza. Rzucaliśmy się śnieżnymi kulkami, zsypywali na siebie śnieg z drzew, które były wszędzie wokół i podziwiali piękne zawieje. Ale stopniowo droga stawała się coraz bardziej męcząca, a szliśmy już ponad dwie godziny, niezbyt szybkim, ale za to wytrwałym krokiem. Jak tylko wyszliśmy trochę z lasu, ujrzeliśmy szczyty Tatr Wysokich. Przez długi czas widzieliśmy same szczyty. Z czasem spośród chmur wynurzył się ohydny komunistyczny budynek - Hotel Dom Śląski (Sliezsky dom). Wydawało nam się, że dotrzemy tam za jakieś dziesięć minut... Ale trwało to o wiele dłużej. Po drodze udało mi się zrobić kilka zdjęć. Dobrze, że nie odkładałem tego na później, bo kiedy wspięliśmy się na górę, wszystkie szczyty zakrywała mgła i nie było nic widać. Ale chcieliśmy także zajrzeć do środka. Hotel faktycznie wydawał się niedostępny, było tam stosunkowo chłodno. Ale można się było posilić. Napiliśmy się więc gorącej herbaty (zielona herbata Milford 1,3 €, czarna była tańsza). Obejrzeliśmy zdjęcia na ścianach przedstawiające miejsca, które moglibyśmy odwiedzić w przyszłości i właściwie... Nie było tam nic do poza tym, więc zeszliśmy na dół... Opłaciło się dla samego widoku... Sami zresztą możecie zobaczyć na zdjęciach. Wybór drogi w dół to już łatwizna. Zobaczyliśmy odgarniętą ścieżkę po prawej stronie hotelu. Trasa była wygodna, szło się miękko... Po drodze wyprzedziło nas kilku narciarzy, a my – ani za mało ani za bardzo zmęczeni po niespełna dwóch godzinach wędrówki z Domu Śląskiego – dotarliśmy do Tatrzańskiej Polanki, do samochodów...