Kieżmarski zamek

Kieżmarski zamekKieżmark i jego zamek znajdują się zaledwie nieco ponad 7 km od Vrbova. Jeśli podczas wypoczynku w Vrbovie trafi Wam się nienajlepsza pogoda (tak jak nam latem 2014 r.), wizyta w Kieżmarku i na zamku może wypełnić wakacyjny program. Przy okazji odwiedziliśmy też muzeum w poświęcone kulturze mieszczańskiej, znajduje się w centrum miasta. Obejrzyjcie nasze zdjęcia z Kieżmarku z krótkim opisem wycieczki.

Kieżmarski zamek Czytaj całość

Wycieczka do pałacu w Markuszowcach (Markušovce)

Wycieczka do pałacu w Markuszowcach (Markušovce)Dzisiaj polecam Wam wycieczkę do Markuszowiec zaraz po wizycie w Lewoczy (Levoča). Więcej o Lewoczy możecie przeczytać tutaj. Dojazd samochodem z centrum Lewoczy zajmuje ok. 15-20 minut. Warto!

Wycieczka do pałacu w Markuszowcach (Markušovce) Czytaj całość

Letnia wizyta w Lewoczy (Levoča)

Letnia wizyta w Lewoczy (Levoča)Dawno już nie byłem w Lewoczy. Ostatnio jakieś cztery lata temu, i to poza sezonem. Opis ze zdjęciami znajdziecie tutaj. Może to przez ten czas Lewocza tak mnie oczarowała. Podczas tej wizyty wiele dowiedziałem się o mieście...

Letnia wizyta w Lewoczy (Levoča) Czytaj całość

Wizyta w pałacu w Strażkach (Strážky)

Wizyta w pałacu w Strażkach (Strážky)Pomysł, by wybrać się do pałacu w Strażkach pojawił się na drugi dzień po wyczerpującej wyprawie w Tatry. Poza tym pogoda nie sprzyjała wędrówkom po górach, więc wybraliśmy się śladami historii. Jak widać na mapie, z Vrbova do pałacu jest tylko 11 kilometrów, dojazd samochodem zajmuje 14 minut. Pałac jest poświęcony pamięci malarza Ladislava Medňanskiego, który w nim zamieszkiwał. To bardzo interesujący twórca, więc tym bardziej cieszy fakt, że w pałacu zgromadzono całkiem pokaźną kolekcję jego dzieł. Mnie, jako „tubylca“, bardzo ucieszyło, że wiele obrazów przedstawiało krajobrazy Spiszu i Tatr. Zwiedzanie pałacu nie ograniczało się jednak do twórczości Ladislava Medňanskiego. Spodobał nam się też wykład dotyczący historii, a ponieważ zwiedzaliśmy zupełnie sami, atmosfera była niemal intymna :-)
Wizyta w pałacu w Strażkach (Strážky) Czytaj całość

Téryho chataWyprawę do Schroniska Téry’ego (2015 m n.p.m.) można zacząć w Starym Smokowcu lub na Hrebienku (1295 m n.p.m.). Dojście z Hrebienka trwa zwyczajnie 2 h 50 min, jeśli zaś wybierzecie się ze Starego Smokowca, trzeba doliczyć dodatkowo 45 min na dojście na Hrebienok. My wybraliśmy się kolejką linową. Trasę da się przejść w standardowym czasie. Czytaj dalej.
Tatry Wysokie: ze Starego Smokowca do Schroniska Téry’ego (Téryho chata) - lato 2014 Czytaj całość

Zegar słoneczny w Novej Lesnej

Inspiracją do wycieczki może być także zegar słoneczny znajdujący się w podtatrzańskiej wsi Nová Lesná oddalonej od Vrbova o około 18 km. Zegar znajduje się w części Malý Smokovec. Co sprawia, że warto go zobaczyć?
Zegar słoneczny w Novej Lesnej Czytaj całość

Piękne ujęcia Spiszu

Zalecamy oglądanie w HD :-)

Międzynarodowe Sympozjum Rzeźbiarskie Wyżne Rużbachy (Vyšné Ružbachy)

Międzynarodowe Sympozjum Rzeźbiarskie Wyżne Rużbachy (Vyšné Ružbachy)Nie był to jeden z tych upalnych sierpniowych dni. Nie chciało nam się iść w góry ani taplać w wodzie (ale z nas lokal-patrioci, co?).
Po długim rodzinnym głosowaniu zdecydowaliśmy, że wybierzemy się do Wyżnych Rużbachów. Wiemy, że i tam jest uzdrowisko, a ponieważ dawno tam nie byliśmy, ciekawość zwyciężyła.

Międzynarodowe Sympozjum Rzeźbiarskie Wyżne Rużbachy (Vyšné Ružbachy) Czytaj całość

Wycieczka na Letanovský Mlyn, Slowacki raj

Wycieczka na Młyn Letanowski (Letanovský Mlyn), Słowacki RajBardzo ładna, średnio trudna trasa, według oznakowania na mapach jej pokonanie zajmuje 3,5 godziny. Dla zwykłego śmiertelnika - 4 godziny lub więcej. Początek: Podlesok, Hrabušice, następnie niebieskim szlakiem w kierunku na Hrdlo Hornádu, Letanovský Mlyn. Powrót żółtym szlakiem.
Wycieczka na Letanovský Mlyn, Slowacki raj Czytaj całość

Wycieczka na Polski Grzebień z Tatrzańskiej Polanki

Wycieczka na Polski Grzebień z Tatrzańskiej PolankiWycieczka na Polski Grzebień (Poľský hrebeň, 2200 m n.p.m.) z Tatrzańskiej Polanki (Tatranská polianka, 1005 m n.p.m). Powrót tą samą trasą. Czas: 4 godz. wyjście, 3 godz. zejście. Szlak prowadzi przez most Velický (po 1 godzinie drogi z Tatrzańskiej Polanki), Dom Śląski (Sliezsky dom  po 2 godzinach drogi z Tatrzańskiej Polanki). Trasę można polecić bardziej doświadczonym turystom, którzy przejdą ją w czasie podanym na tablicach informacyjnych. 4 godziny pod górę. Nam aż tak dobrze nie szło :-). A ponieważ należymy do leniwych turystów, udało nam się jeszcze skrócić sobie drogę. Jak? Czytajcie dalej.

Wycieczka na Polski Grzebień z Tatrzańskiej Polanki Czytaj całość

Zamek lubowlański (Ľubovniansky hrad)

Zamek lubowlański (Ľubovniansky hrad)W przerwie między świętami a Nowym Rokiem 2012 nie tyle z nudów, co z ciekawości wybraliśmy się na zamek w Starej Lubowli (Stará Ľubovňa). To kawałek od Vrbova. Według mapy Google odległość między Vrbovem a Starą Lubowlą wynosi 41 km, ale jesteśmy przekonani, że warto było się wybrać. Myśleliśmy, że na zamku będzie przewodnik, który nas oprowadzi, ale zamiast żywego człowieka dostaliśmy do ręki kartkę z zaznaczonymi punktami i opisem, co się w nich znajduje. To było niemiłe zaskoczenie, ale muszę przyznać, że po chwili nam się spodobało. Wszystko było dobrze opisane, zamek niedawno został odrestaurowany (remont w niektórych częściach wciąż trwa...) i wycieczkę możemy zaliczyć do udanych. Spacer po zamku zajął nam ponad godzinę. Niezainteresowanym na pewno zająłby mniej czasu… Ale zobaczcie zdjęcia i sami oceńcie.

Zamek lubowlański (Ľubovniansky hrad) Czytaj całość

White Pleso, Tatry WysokieKilka wskazówek na pół- lub całodniową wycieczkę w Tatry Wysokie o średnim stopniu trudności. Celem jest Wielki Biały Staw (Veľké biele pleso), z którego można dość na Przełęcz pod Kopą (Kopské sedlo). Zaczynamy w osadzie Tatranské Matliare niedaleko Tatrzańskiej Łomnicy (Tatranská Lomnica) lub na przystanku Biela Voda. Czas wyprawy: 5,5 godziny, a w przypadku przedłużenia trasy – nawet 8 godzin. Wycieczka zaczyna się w osadzie Tatranské Matliare lub na przystanku Biela Voda, w odległości 16 km od Vrbova. Jazda samochodem trwa ok. 20 minut. Zaparkować można na płatnym parkingu w osadzie Biela Voda za Tatranskimi Matliarami - parking kosztował ponad 5 €, więc zdecydowaliśmy się zaparkować w osadzie Tatranské Matliare.
Tatry Wysokie – wyprawa na Białe Stawy, Przełęcz pod Kopą i z powrotem przez Zielony Staw Czytaj całość

Panorámy Vysokých Tatier

Ten artykuł (jeszcze) nie został przetłumaczony na język polski.
Jest on jednak dostępny w języku słowackim na portalu moj-vrbov.sk. Aby zapoznać się z nim w języku słowackim, kliknij na słowacką flagę w prawym górnym rogu.
Panorámy Vysokých Tatier Czytaj całość

Tatry Wysokie – Wycieczka do Domu Śląskiego z Tatrzańskiej Polanki

Cesta na Sliezsky domŚrednio trudna trasa. Droga na górę w warunkach zimowych zajmuje około 2,5 godziny, a na dół około 2 godziny. Zaliczamy się do średnio leniwych piechurów.

Tatry Wysokie – Wycieczka do Domu Śląskiego z Tatrzańskiej Polanki Czytaj całość

Zamek Spiski

Spišský hradZamek Spiski (Spišský hrad) zalicza się do największych kompleksów zamkowych w Europie i jest największym zamkiem na Słowacji. Zajmuje powierzchnię ponad 41 tysięcy m2. Ale nie tylko z powodu wielkości w 1993 roku zamek został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Jego budowę rozpoczęto w dwunastym wieku i rozbudowywano przez kolejne 600 lat. Dziś już wiele z niego nie zostało, ale bliższe spojrzenie pozwoli dostrzec coś fascynującego w przeszłości tego kolosa, nawet jeśli dotychczas historia wcale Was nie pociągała...

Zamek Spiski  Czytaj całość

Tatry Wysokie

Nieprzypadkowo dla wielu osób są najpiękniejszą częścią Słowacji, którą każdy Słowak powinien znać ze szkoły. Osobiście ze szkoły zbyt wiele nie pamiętam, ale jedno wiem na pewno - 2655, pewnie tym nie zapunktowałem, bo tę liczbę zna każdy górski uwodziciel :-) Ale teraz poważnie, lodowce z Tatr już znikły, dzięki czemu szczyty stały się dostępne dla nas, zwykłych ludzi, w dolinach, przełęczach i przesmykach zbudowano wygodne ścieżki, na dziesięć szczytów Tatr prowadzą szlaki turystyczne, więc jedyne, co powinno nas interesować to, jak się tam dostać? Można choćby samochodem, ale ci, którym zależy na środowisku znajdą inne sposoby, na przykład Tatrzańską Kolej Elektryczną z Popradu do Starego Smokowca (Starý Smokoviec). Inne punkty wypadowe w Tatry Wysokie, które znajdują się około pół godziny jazdy samochodem z Vrbova to Tatrzańska Łomnica (Tatranská Lomnica) i Szczyrbskie Pleso (Štrbské pleso). Stamtąd możecie wyruszyć na dłuższą wędrówkę lub krótszy spacer, w zależności od Waszej kondycji :-)
Tatry Wysokie Czytaj całość

Pieniny - spływ Przełomem Dunajca

Pieniny - Splav DunajcaBył 02.05.2008 roku, wcale nie było słonecznie, ale musieliśmy się gdzieś wybrać. A ponieważ już dawno chciałem dodać zdjęcia z Pienin na naszą stronę, było jasne, gdzie tym razem zawędrujemy... W Pieniny. Z Vrbova w kierunku na Spiska Stara Wieś (Spišská Stará Ves), cel - Czerwony Klasztor (Červený Kláštor)
Pieniny - spływ Przełomem Dunajca Czytaj całość

Słowacki Raj – wycieczka na Klasztorysko ze Spiskich Tomaszowic

KlastoriskoWyruszyliśmy ze Spiskich Tomaszowic (Spišské Tomášovice) w kierunku na Klasztorysko (Kláštorisko), a wyszliśmy koło Letanoviec. Średnio trudna trasa. Napisałbym, że łatwa, ale wyjście na Klasztorysko było bardzo strome i wszystkich nas zmęczyło